Bodemdaling betekent dat de grond langzaam zakt. Ook in Bloemhof zakt de bodem. Tussen de 1 en 4 millimeter per jaar. Alles wat op die bodem staat of in de grond ligt, zakt mee. Dus ook de woningen. Dat kan zorgen voor problemen met je woning als de fundering van je huis daar niet op berekend is. Bekijk dit filmpje voor meer uitleg.
Nee, jammer genoeg niet. Dat de bodem zakt, komt door:
In Bloemhof-Zuid staan veel woningen zonder fundering op palen. Die staan op een gemetselde fundering. Die woningen zakken mee met de bodem. Dat komt omdat een fundering zonder palen niet past bij de veen- en kleibodem van Bloemhof. De huizen die een gemetselde fundering hebben, zijn in de jaren ’20 en ’30 gebouwd. In die periode was het normaal om huizen direct op de ondergrond te bouwen.
Je kan voorlopig veilig in je huis blijven wonen. Als je problemen hebt in je woning, denk aan:
Dan horen we graag zo snel mogelijk van je. Dan kunnen we je zorgen horen en kijken wat we er aan kunnen doen.
Dat kan komen doordat de bodem zakt. Dit merk je vaak aan:
Het is belangrijk om eerst te weten waar de schimmel vandaan komt. Dat kan komen door het zakken van het huis, maar ook een andere oorzaak hebben. Als je last hebt van schimmel, kun je dit bij ons melden. We moeten eerst kijken waar de schimmel vandaan komt en of we dit kunnen verhelpen. Het is ook belangrijk om goed te luchten. Zet dus dagelijks je ramen open. In je huis, en vooral in je badkamer en toilet. Dat zorgt ervoor dat er minder snel schimmel ontstaat.
We kunnen dit probleem niet altijd meteen oplossen. Maar het is wel belangrijk dat je het meldt als je last hebt van klemmende deuren of ramen. Onze aannemer bekijkt dan of het mogelijk is om dit op te lossen.
Je kunt zelf niks doen aan bodemdaling en het gevolg dat je huis daardoor zakt. Je helpt ons wel door ons te vertellen wat jouw ervaringen zijn in jouw huis. Of je problemen hebt. Zo kunnen we goed inschatten hoe groot de problemen zijn en waar ze het meest voorkomen. Ook helpt het ons als je ons vertelt wat er moet gebeuren om de buurt te verbeteren. Of wat juist hetzelfde moet blijven.
Zie hier hoe je jouw problemen kunt melden bij ons.
Je kunt jouw woonervaring ook delen op de digitale kaart.
We moeten de volgende stappen met elkaar doorlopen om antwoord te kunnen geven op die vraag. Dit zijn die stappen:
Ja, heel graag! We willen met zoveel mogelijk bewoners uit Bloemhof-Zuid samenwerken voor het vinden van een oplossing. Je kunt je alvast aanmelden door een mailtje te sturen naar: bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl. Je krijgt dan van ons binnen een werkweek een reactie.
Dan kun je ons dat laten weten. Kijk op deze pagina voor welke klacht je waar een melding kan doen.
Nee, je hoeft nu niet te verhuizen. Je woont voor nu veilig in je woning. We moeten wel de problemen gaan oplossen in de toekomst. Daar gaan we samen een plan voor maken met de bewoners in Bloemhof Zuid en de gemeente Rotterdam.
We moeten de volgende stappen met elkaar doorlopen om antwoord te kunnen geven op die vraag. Dit zijn die stappen:
Dat kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Als blijkt dat je in de toekomst moet verhuizen, dan krijg je als huurder altijd drie passende woningen aangeboden op basis van de regels van Passend Toewijzen. De huur van die woningen past altijd bij jouw inkomen.
In Bloemhof-Zuid zijn ook bewoners die van Woonstad Rotterdam een woning hebben gekocht. Dit noemen we een mve-woningen met een terugkoopregeling. Hieronder een aantal vragen met antwoord die voor hen relevant kunnen zijn.
Nee, jij bent als eigenaar van een mve-woning met een terugkoopregeling niet verantwoordelijk voor het herstellen van een fundering. Dit valt onder de onderhoudsgarantie planmatig onderhoud.
We moeten samen met bewoners, huurders en eigenaren, en de ondernemers een oplossing vinden voor de zakkende woningen door bodemdaling. Je hoeft je geen zorgen te maken over de kosten door de onderhoudsgarantie van je mve-woning met terugkoopregeling.
Nee, je fundering valt onder de onderhoudsgarantie van Woonstad Rotterdam voor je mve-woning met een terugkoopregeling. Mocht je jouw woning terug verkopen aan Woonstad Rotterdam, dan krijg je een aanbod van ons waar de kosten voor het herstellen van de fundering niet in is meegenomen. In andere woorden: hoe goed of hoe slecht je fundering is, doet niks met het aanbod voor terugkoop van je woning.
Het is nog veel te vroeg om hier al een antwoord op te kunnen geven. We moeten de volgende stappen met elkaar doorlopen om antwoord te kunnen geven op die vraag. Dit zijn die stappen:
Buurtpunt Bloemhof is de plek waar bewoners uit heel Bloemhof terecht kunnen met vragen, zorgen of meldingen. Dit kunnen vragen zijn over de bodem die zakt, maar ook meldingen over hun huis. Daarnaast is het een plek waar bewoners elkaar ook kunnen ontmoeten om leuke dingen te organiseren. Ook werken de collega's van Woonstad Rotterdam in het Buurtpunt en zijn ook partners uit de wijk welkom.
Alle bewoners uit Bloemhof en partners uit de buurt.
In de Sandelingstraat 115 in Bloemhof-Zuid
We houden elke maandag spreekuur van 12.00 tot 16.00 uur. Op andere dagen spreken we bewoners op afspraak. Als het stoepbord buiten staat dan zijn we ook bereikbaar. Bel dan gerust aan.
We willen makkelijk bereikbaar zijn voor onze bewoners in Bloemhof. Dit na het nieuws op 10 oktober 2023 dat de bodem zakt en dit gevolgen heeft voor de woningen. Met Buurtpunt Bloemhof zijn we maar op een paar minuten van bewoners vandaan en kunnen we zelf makkelijk de buurt in.
De eerste reacties zijn erg positief en de eerste bewoners zijn ook al langsgekomen. Ook hoorden we als reactie op het nieuws van de opening dat er enkele bewoners niet blij zijn. Maar we zijn natuurlijk pas net open. We hopen dat meer bewoners langskomen en zien dat het Buurtpunt waardevol is.
Dan kunnen bewoners mailen naar bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl en hun vraag stellen aan Jeffrey Davidsz (projectmanager Buurten in Bloemhof). Hij neemt dan contact op om de vraag te bespreken.
We begrijpen dat je kunt schrikken van dit nieuws. Of dat je vragen of zorgen hebt. We willen graag met je in gesprek hierover.
Maandag – vrijdag tussen 08.30 en 15.00 uur: 010 – 440 8800