Spring naar inhoud

Vragen en antwoorden

Over Buurtpunt Bloemhof

In deze FAQ staan de meest gestelde vragen en antwoorden over de bodemdaling en de aanpak van Bloemhof-Zuid. Sommige antwoorden zijn nog niet te geven. Waar dat zo is, lees je welke stappen nog nodig zijn. Heb je na het lezen nog vragen? Mail gerust naar bloemhof@woonstadrotterdam.nl
 

1. Algemeen

Wat is er aan de hand in de wijk Bloemhof?

De bodem in Bloemhof daalt. De woningen dalen mee. Dit zorgt voor problemen aan woningen. Door onderzoek weten we nu dat de woningen in Bloemhof-zuid de meeste problemen hebben door het zakken van de bodem. Het is nodig om dit aan te pakken. Dat is te groot om in één keer te doen. Samen met bewoners, de gemeente en andere partijen maken we een plan over hoe Bloemhof-Zuid er in de toekomst uitziet. De mening en inbreng van bewoners is hierbij belangrijk en nodig.

Wat kan ik van de bodemdaling merken in mijn woning?

De bodemdaling kun je in je huis merken aan:
• deuren of ramen die klemmen;
• scheve vloeren;
• vocht- of schimmelproblemen

Gaan jullie woningen in Bloemhof-Zuid slopen?

Dat weten we nog niet. We moeten de volgende stappen met elkaar doorlopen om antwoord te kunnen geven op die vraag:

1. Met bewoners en gemeente Rotterdam beter zicht krijgen op wat er aan de hand is. Dat doen wij door te delen wat wij weten en met onderzoek. Bewoners kunnen ons hierbij helpen door met ons in gesprek te gaan en te delen wat zij weten over hun buurt. We gaan graag met bewoners in gesprek. Hier vind je ons binnenkort in de buurt.

2. Met bewoners en gemeente Rotterdam bepalen wat er moet gebeuren en met welke oplossingen we werken om nu maar ook in de toekomst fijn te wonen in Bloemhof.

3. Met bewoners en gemeente Rotterdam een plan maken hoe we die oplossingen gaan uitvoeren.

Ik wil meehelpen met het vinden van een oplossing voor de woningen. Kan dat?

Ja, heel graag! We willen met zoveel mogelijk bewoners uit Bloemhof-Zuid samenwerken voor het vinden van een oplossing. Je kunt je alvast aanmelden door een mailtje te sturen naar: bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl. Je krijgt dan van ons binnen een werkweek een reactie.

Hoe lang duurt de uitvoering van het plan voor Bloemhof-Zuid?

We verwachten dat de volledige aanpak ongeveer 30 jaar duurt.

Wat ga ik ervan merken?

Op dit moment is het plan nog niet af. Zodra duidelijk is wat er gaat gebeuren, laten we dat weten. Dan weten we ook wat bewoners en bezoekers ervan gaan merken.

Wie krijgen te maken met de aanpak?

Iedereen die in de wijk woont, werkt of de wijk vaak bezoekt.

2. Zorgen van bewoners

Wanneer komt er duidelijkheid over wat er met de woningen gebeurt?

Naar verwachting is hier in 2025 meer over bekend. Zodra we meer weten, informeren we bewoners direct.

Welke woningen worden gerenoveerd en hoeveel nieuwe komen erbij?

Dat is nog niet bekend. Zodra we hier meer over weten delen we dat met bewoners.

Komt of blijft er plek voor bewoners met meer dan een sociaal inkomen?

Dat weten we nu nog niet. Op dit moment is er nog te weinig bekend over wat er met de wijk gaat gebeuren. In het plan voor de wijk nemen we zoveel mogelijk wensen en ideeën van bewoners mee.

Zijn de woningen nu veilig?

Er zijn geen onveilige woningen. Als een situatie onveilig wordt, lossen we dat op. Kan dat niet? Dan zorgen we voor een andere, veilige woning. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid van de openbare ruimte.

Ik maak mij zorgen. Wat kan ik doen?

Laat het ons weten. Bel ons op 010 – 440 88 00 en vraag naar Jeffrey Davidsz, of mail naar bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl.

3. Verhuizen en hulp

Moet ik nu verhuizen?

Nee. Je kunt voorlopig veilig in je huis blijven wonen. Of je in de toekomst moet verhuizen, hangt af van het plan dat we samen met bewoners en de gemeente maken.

Wanneer hoor ik of ik moet verhuizen?

Pas als we samen met bewoners en de gemeente:
1. Inzicht hebben in de situatie;
2. Bepalen wat er moet gebeuren;
3. Een plan hebben gemaakt.

Wat als ik moet verhuizen?

Moet je verhuizen door sloop of grote werkzaamheden? Wij helpen je bij het vinden van een andere woning. Ook krijg je van ons een verhuiskostenvergoeding. Dit bedrag bepaalt de Rijksoverheid elk jaar. Op het moment dat deze situatie voor jou geldt, komen we bij jou langs om je daar meer over te vertellen.

4. Onderhoud en schade

Doen jullie nog onderhoud aan woningen?

Ja. Wij voeren het reguliere onderhoud uit volgens planning. Je ontvangt hierover bericht, zoals je gewend bent. Dit verandert pas vlak voor de uitvoering van grote werkzaamheden uit het plan voor de wijk. Dat kan voor sommige woningen nog 20 jaar duren.

Moet ik zelf nog onderhoud uitvoeren?

Dat is aan jou. Wij adviseren om noodzakelijk onderhoud te blijven uitvoeren om onveilige situaties in en rondom huis te voorkomen. Houd onze berichtgeving over het plan voor de wijk en de planning ervan goed in de gaten. Zo kun je zelf bepalen of je het waard vindt om bepaalde werkzaamheden uit te voeren.

Wat kan ik doen bij schade door verzakking?

Meld schade aan je woning bij Woonstad via:
• www.woonstadrotterdam.nl/reparatie
• Of bel: 010 – 440 88 00

Als het mogelijk is, herstellen wij deze schade. Anders zoeken we in overleg met jou een andere passende oplossing. Verzakkingsschade aan zelf aangebrachte delen van een huurwoning (zoals serres) betaal je zelf. 

Schade aan de openbare ruimte? Meld dit bij de gemeente via: www.rotterdam.nl/mijnbloemhof

Wat als ik mijn woning deels niet meer kan gebruiken?

Meld dit direct. Wij voeren een veiligheidscontrole uit en zoeken samen naar een oplossing. Deze oplossing kan per situatie vrschillen. Wanneer een pomp nodig is plaatsen en betalen wij deze. Je een vergoeding voor de stroomkosten die de pomp verbruikt. LET OP: Zelf geplaatste pompen of zelf uitgevoerde maatregelen vergoeden wij niet.

5. MVE-woningen

In Bloemhof-Zuid zijn ook bewoners die van Woonstad Rotterdam een woning hebben gekocht. Dit noemen we een mve-woningen met een terugkoopregeling. Hieronder een aantal vragen met antwoord die voor hen relevant kunnen zijn.

Moet ik als MVE-eigenaar mijn fundering herstellen?

Nee. Dat valt onder de onderhoudsgarantie planmatig onderhoud. Jij bent hiervoor niet verantwoordelijk.

Wie betaalt de funderingsherstelkosten?

Woonstad Rotterdam. Als je je woning terugverkoopt, doen we een aanbod waarin funderingsproblemen geen invloed hebben op de prijs. In andere woorden: hoe goed of hoe slecht je fundering is, doet niks met het aanbod voor terugkoop van je woning.

Kan ik mijn MVE-woning terugverkopen en diezelfde woning huren?

We onderzoeken die mogelijkheid. Zodra we meer weten, informeren we MVE-eigenaren hierover.

Wat als funderingsherstel niet mogelijk is?

Dan maken we eerst samen met bewoners en gemeente een plan. Pas daarna weten we wat dit betekent voor jouw woning.

6. Communicatie en contact

Bij wie kan ik terecht met vragen?

Je kunt met jouw vragen over de aanpak van Bloemhof bij ons terecht. Ook kun je bij ons terecht voor vragen over de gevolgen van de verzakkingen van een huurwoning en overlast van buren en tuinen
• Huurders en MVE-eigenaren: Woonstad Rotterdam → www.bloemhofzuid.nl
• Huizenbezitters: gemeente Rotterdam → www.rotterdam.nl/mijnbloemhof

Waar vind ik informatie?

• Website: bloemhofzuid.nl
• Bloemhof nieuwsbrief van Woonstad Rotterdam
• Contactmomenten in de wijk
• Voor huizenbezitters: wijkhub aan de Lange Hilleweg 123
• Huizenbezitters kunnen voor vragen en informatie terecht bij de gemeente: rotterdam.nl/mijnbloemhof

7. Het Buurtpunt Bloemhof

Wat is het Buurtpunt Bloemhof?

Een plek waar bewoners terechtkunnen met vragen, zorgen of ideeën – en elkaar kunnen ontmoeten.

Waar kan ik het Buurtpunt Bloemhof vinden?

Sandelingenstraat 115, Bloemhof-Zuid.

Wanneer is Buurtpunt Bloemhof open?

Elke maandag van 13.00 tot 16.00 uur. Andere momenten op afspraak. Staat het stoepbord buiten? Dan kun je aanbellen en binnenlopen.

Waarom een Buurtpunt?

Na het nieuws over bodemdaling op 10 oktober 2023 wilden we dichterbij bewoners zijn en makkelijk bereikbaar. Dat is gelukt met dit Buurtpunt.

Kan ik iets organiseren of meedoen?

Ja! Mail ons via bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl en stel je vraag aan Jeffrey Davidsz (projectmanager Buurten in Bloemhof).

Tot slot: wat kun jij doen?

• Meld problemen in je huurwoning bij ons (zoals klemmende ramen of schimmel).
• Deel je woonervaring op de digitale kaart.
• Denk mee over de toekomst van Bloemhof. Mail naar bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl om mee te doen.

1. Algemeen
2. Zorgen voor bewoners
3. Verhuizen en hulp
4. Onderhoud en schade
5. MVE-woningen
6. Communicatie en contact
7. Het Buurtpunt Bloemhof

Pers

Zie hier hoe je onze woordvoerder kunt bereiken.

Naar Woonstadrotterdam.nl

Vragen, zorgen of problemen melden?

We begrijpen dat je kunt schrikken van dit nieuws. Of dat je vragen of zorgen hebt. We willen graag met je in gesprek hierover.

Zoek ons op in de wijk

Kijk op deze pagina waar je ons kunt vinden:
Waar vind je ons?

Mail ons

Bel ons

Maandag – vrijdag tussen 08.30 en 15.00 uur: 010 – 440 8800

Login om verder te gaan




refresh

Cancel