Spring naar inhoud

Vragen en antwoorden

Over Buurtpunt Bloemhof

Vraag en antwoord Bloemhof Zuid

1. Wat is bodemdaling en waarom is het een probleem?

Bodemdaling betekent dat de grond langzaam zakt. Ook in Bloemhof zakt de bodem. Tussen de 1 en 4 millimeter per jaar. Alles wat op die bodem staat of in de grond ligt, zakt mee. Dus ook de woningen. Dat kan zorgen voor problemen met je woning als de fundering van je huis daar niet op berekend is. Bekijk dit filmpje voor meer uitleg.

2. Had Woonstad Rotterdam bodemdaling in Bloemhof kunnen voorkomen?

Nee, jammer genoeg niet. Dat de bodem zakt, komt door:


  • het weer en doordat het klimaat verandert. Denk aan meer periodes zonder regen. Of juist door veel heftige regenbuien in een korte tijd;

  • hoe er wordt omgegaan met het verhogen of verlagen van waterstanden;

  • wat er op deze bodem wordt gebouwd.

3. Waarom heeft mijn huis geen fundering die goed tegen bodemdaling kan?

In Bloemhof-Zuid staan veel woningen zonder fundering op palen. Die staan op een gemetselde fundering. Die woningen zakken mee met de bodem. Dat komt omdat een fundering zonder palen niet past bij de veen- en kleibodem van Bloemhof. De huizen die een gemetselde fundering hebben, zijn in de jaren ’20 en ’30 gebouwd. In die periode was het normaal om huizen direct op de ondergrond te bouwen.

4. Woon ik nog veilig in mijn huis?

Je kan voorlopig veilig in je huis blijven wonen. Als je problemen hebt in je woning, denk aan:


  • deuren of ramen die klemmen;

  • scheve vloeren;

  • vocht- of schimmelproblemen.


Laat het dan aan ons weten via:

5. Ik maak mij zorgen over mijn veiligheid, wat moet ik doen?

Dan horen we graag zo snel mogelijk van je. Dan kunnen we je zorgen horen en kijken wat we er aan kunnen doen.


  • Bel van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur naar 010 – 440 88 00 en vraag naar Jeffrey Davidsz (projectleider Wijken). Is hij er niet? Vraag om een terugbelverzoek.

  • Mail naar bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl

6. Ik heb problemen in mijn huis. Komt dat doordat de bodem zakt?

Dat kan komen doordat de bodem zakt. Dit merk je vaak aan:


  • deuren of ramen die klemmen;

  • scheve vloeren;

  • vocht- of schimmelproblemen.


Maar problemen in je huis kunnen ook door andere dingen komen. Daarom is het belangrijk dat je deze problemen bij ons meldt. Dit kan via:

We kunnen de problemen niet altijd meteen oplossen. Maar het is wel belangrijk dat we inzicht krijgen in problemen. Dan kunnen we daar rekening mee houden als we samen werken aan een plan.

7. Ik heb schimmel in mijn huis doordat mijn huis zakt, wat gaan jullie hieraan doen?

Het is belangrijk om eerst te weten waar de schimmel vandaan komt. Dat kan komen door het zakken van het huis, maar ook een andere oorzaak hebben. Als je last hebt van schimmel, kun je dit bij ons melden. We moeten eerst kijken waar de schimmel vandaan komt en of we dit kunnen verhelpen. Het is ook belangrijk om goed te luchten. Zet dus dagelijks je ramen open. In je huis, en vooral in je badkamer en toilet. Dat zorgt ervoor dat er minder snel schimmel ontstaat.

8. Ik heb een deur of raam die klemt, wat gaan jullie hieraan doen?

We kunnen dit probleem niet altijd meteen oplossen. Maar het is wel belangrijk dat je het meldt als je last hebt van klemmende deuren of ramen. Onze aannemer bekijkt dan of het mogelijk is om dit op te lossen.

9. Wat kan ik doen voor een oplossing?

Je kunt zelf niks doen aan bodemdaling en het gevolg dat je huis daardoor zakt. Je helpt ons wel door ons te vertellen wat jouw ervaringen zijn in jouw huis. Of je problemen hebt. Zo kunnen we goed inschatten hoe groot de problemen zijn en waar ze het meest voorkomen. Ook helpt het ons als je ons vertelt wat er moet gebeuren om de buurt te verbeteren. Of wat juist hetzelfde moet blijven.

Zie hier hoe je jouw problemen kunt melden bij ons.
Je kunt jouw woonervaring ook delen op de digitale kaart.

10. Gaan jullie woningen in Bloemhof-Zuid slopen?

We moeten de volgende stappen met elkaar doorlopen om antwoord te kunnen geven op die vraag. Dit zijn die stappen:


  1. Met bewoners en gemeente Rotterdam beter zicht krijgen op wat er aan de hand is. Dat doen wij door te delen wat wij weten. Bewoners kunnen ons hierbij helpen door met ons in gesprek te gaan en te delen wat zij weten over hun buurt. We gaan graag met bewoners in gesprek. Hier vind je ons binnenkort in de buurt.

  2. Met bewoners en gemeente Rotterdam bepalen wat er moet gebeuren en met welke oplossingen we werken om nu maar ook in de toekomst fijn te wonen in Bloemhof.

  3. Met bewoners en gemeente Rotterdam een plan maken hoe we die oplossingen gaan realiseren.

11. Ik wil meehelpen met het vinden van een oplossing voor de woningen. Kan dat?

Ja, heel graag! We willen met zoveel mogelijk bewoners uit Bloemhof-Zuid samenwerken voor het vinden van een oplossing. Je kunt je alvast aanmelden door een mailtje te sturen naar: bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl. Je krijgt dan van ons binnen een werkweek een reactie.

12. Heb je een klacht?

Dan kun je ons dat laten weten. Kijk op deze pagina voor welke klacht je waar een melding kan doen.

Voor huurders

13. Mijn huis zakt, moet ik nu verhuizen?

Nee, je hoeft nu niet te verhuizen. Je woont voor nu veilig in je woning. We moeten wel de problemen gaan oplossen in de toekomst. Daar gaan we samen een plan voor maken met de bewoners in Bloemhof Zuid en de gemeente Rotterdam.

14. Wanneer weet ik of ik moet verhuizen?

We moeten de volgende stappen met elkaar doorlopen om antwoord te kunnen geven op die vraag. Dit zijn die stappen:


  1. Samen bepalen wat er aan de hand is. Dat doen wij door te delen wat wij weten. Bewoners kunnen ons hierbij helpen door met ons in gesprek te gaan en de te delen wat zij weten over hun buurt. We gaan graag met bewoners in gesprek. Hier vind je ons binnenkort in de buurt.

  2. Samen bepalen wat er moet gebeuren en met welke oplossingen we werken om nu maar ook in de toekomst fijn te wonen in Bloemhof.

  3. Met bewoners en gemeente Rotterdam een plan maken hoe we die oplossingen gaan realiseren.

15. Als ik moet verhuizen, moet ik dan meer huur betalen?

Dat kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Als blijkt dat je in de toekomst moet verhuizen, dan krijg je als huurder altijd drie passende woningen aangeboden op basis van de regels van Passend Toewijzen. De huur van die woningen past altijd bij jouw inkomen.

Voor mve-eigenaren

In Bloemhof-Zuid zijn ook bewoners die van Woonstad Rotterdam een woning hebben gekocht. Dit noemen we een mve-woningen met een terugkoopregeling. Hieronder een aantal vragen met antwoord die voor hen relevant kunnen zijn.

16. Moet ik de fundering gaan herstellen?

Nee, jij bent als eigenaar van een mve-woning met een terugkoopregeling niet verantwoordelijk voor het herstellen van een fundering. Dit valt onder de onderhoudsgarantie planmatig onderhoud.

17. Wie lost dit probleem op?

We moeten samen met bewoners, huurders en eigenaren, en de ondernemers een oplossing vinden voor de zakkende woningen door bodemdaling. Je hoeft je geen zorgen te maken over de kosten door de onderhoudsgarantie van je mve-woning met terugkoopregeling.

18. Draai ik op voor de kosten van de fundering?

Nee, je fundering valt onder de onderhoudsgarantie van Woonstad Rotterdam voor je mve-woning met een terugkoopregeling. Mocht je jouw woning terug verkopen aan Woonstad Rotterdam, dan krijg je een aanbod van ons waar de kosten voor het herstellen van de fundering niet in is meegenomen. In andere woorden: hoe goed of hoe slecht je fundering is, doet niks met het aanbod voor terugkoop van je woning.

19. Als er geen oplossing is voor het herstellen van de fundering, wat gebeurt er dan met mijn huis?

Het is nog veel te vroeg om hier al een antwoord op te kunnen geven. We moeten de volgende stappen met elkaar doorlopen om antwoord te kunnen geven op die vraag. Dit zijn die stappen:


  1. Samen bepalen wat er aan de hand is. Dat doen wij door te delen wat wij weten. Bewoners kunnen ons hierbij helpen door met ons in gesprek te gaan en te delen wat zij weten over hun buurt en hun woning. We gaan graag met bewoners in gesprek. Hier vind je ons binnenkort in de buurt.

  2. Samen bepalen wat er moet gebeuren en met welke oplossingen we werken om nu maar ook in de toekomst fijn te wonen in Bloemhof.

  3. Met bewoners en gemeente Rotterdam een plan maken hoe we die oplossingen gaan realiseren.



Als we samen een plan hebben gemaakt, weten we pas wat er met welke woningen in de buurt moet gebeuren. En wanneer. En wat dit voor jouw huis betekent.

Over Buurtpunt Bloemhof

20. Wat is het Buurtpunt Bloemhof?

Buurtpunt Bloemhof is de plek waar bewoners uit heel Bloemhof terecht kunnen met vragen, zorgen of meldingen. Dit kunnen vragen zijn over de bodem die zakt, maar ook meldingen over hun huis. Daarnaast is het een plek waar bewoners elkaar ook kunnen ontmoeten om leuke dingen te organiseren. Ook werken de collega's van Woonstad Rotterdam in het Buurtpunt en zijn ook partners uit de wijk welkom.

21. Wie is er welkom bij het Buurtpunt Bloemhof?

Alle bewoners uit Bloemhof en partners uit de buurt.

22. Waar kan ik het Buurtpunt Bloemhof vinden?

In de Sandelingstraat 115 in Bloemhof-Zuid

23. Wanneer is Buurtpunt Bloemhof open?

We houden elke maandag spreekuur van 12.00 tot 16.00 uur. Op andere dagen spreken we bewoners op afspraak. Als het stoepbord buiten staat dan zijn we ook bereikbaar. Bel dan gerust aan.

24. Waarom hebben wij gekozen voor een Buurtpunt in Bloemhof

We willen makkelijk bereikbaar zijn voor onze bewoners in Bloemhof. Dit na het nieuws op 10 oktober 2023 dat de bodem zakt en dit gevolgen heeft voor de woningen. Met Buurtpunt Bloemhof zijn we maar op een paar minuten van bewoners vandaan en kunnen we zelf makkelijk de buurt in.

25. Hebben bewoners aangegeven dat ze een Buurtpunt wilden?

De eerste reacties zijn erg positief en de eerste bewoners zijn ook al langsgekomen. Ook hoorden we als reactie op het nieuws van de opening dat er enkele bewoners niet blij zijn. Maar we zijn natuurlijk pas net open. We hopen dat meer bewoners langskomen en zien dat het Buurtpunt waardevol is.

26. Hoe kunnen bewoners zelf gebruik maken van het Buurtpunt Bloemhof?

Dan kunnen bewoners mailen naar bloemhofzuid@woonstadrotterdam.nl en hun vraag stellen aan Jeffrey Davidsz (projectmanager Buurten in Bloemhof). Hij neemt dan contact op om de vraag te bespreken.

Algemeen
Voor huurders
Voor mve-eigenaren
Over Buurtpunt Bloemhof

Pers

Zie hier hoe je onze woordvoerder kunt bereiken.

Naar Woonstadrotterdam.nl

Vragen, zorgen of problemen melden?

We begrijpen dat je kunt schrikken van dit nieuws. Of dat je vragen of zorgen hebt. We willen graag met je in gesprek hierover.

Zoek ons op in de wijk

Kijk op deze pagina waar je ons kunt vinden:
Waar vind je ons?

Mail ons

Bel ons

Maandag – vrijdag tussen 08.30 en 15.00 uur: 010 – 440 8800

Login om verder te gaan




refresh

Cancel